W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet III, dotyczącego rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, biblioteka otrzymała w maju 2020 roku środki finansowe na zakup książek w sumie 15 000,00 zł, w tym 12 000,00 zł to środki pochodzące z dotacji oraz 3 000,00 zł to wkład organu prowadzącego – Urzędu Gminy w Kocierzewie Południowym.
Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 760 książek, w tym o 365 egzemplarzy lektur zgodnych z podstawą programową.
Poza zakupem książek, jako szkoła otrzymująca dofinansowanie, zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo. Cała wspólnota szkolna zaangażowała się we wcielenie owych wskazań. Zaplanowano i zrealizowano następujące działania:
1. Zasięgnięcie opinii rodziców i Samorządu Uczniowskiego przy zakupie książek. Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami. Efektem było ustalenie listy najpopularniejszych książek polecanych przez poszczególne grupy. Przygotowano listę książek, która została zaakceptowana przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Bardzo cenną wskazówką były również wypowiedzi czytelników na temat ich potrzeb i zainteresowań podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej.
2. Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną lub pedagogiczną, obejmującej planowanie zakupów książek oraz wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo. Zatem podjęto współpracę z Gminną Biblioteką Publiczną w Kocierzewie Południowym. Wymieniono informacje na temat planowanych zakupów, zdobyto informację na temat gromadzonych zbiorów, aby ich nie dublować, wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo. Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Kocierzewie Południowym to między innymi udział uczniów w spotkaniach autorskich, konkursach oraz innych imprezach organizowanych przez bibliotekę.
3. Zorganizowanie w ciągu roku szkolnego co najmniej jednego wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów to:
− Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych.
− Spotkania z książką – codzienne czytanie przed lekcjami nowo zakupionych książek.
− Zorganizowanie Dnia Głośnego Czytania.
− Pasowanie uczniów klasy I na czytelników biblioteki szkolnej.
− Konkurs na selfie z książką.
− Rzucam wszystko i czytam – wspólne czytanie wybranej książki przez uczniów klas IV – VIII na godzinie z wychowawcą.
− Konkursy plastyczne: Projekt okładki ulubionej książki (kl. I – VIII), Moja pierwsza książka z biblioteki.
− Wystawa nowo zakupionych książek.
4. Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego co najmniej jednego spotkania z rodzicami. W czasie trwania pandemii na platformie Microsoft Teams zamieszczono program XIX Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom pod hasłem: Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach, po raz pierwszy zorganizowany w przestrzeni wirtualnej. W dzienniku elektronicznym Librus nauczyciel bibliotekarz zamieścił List Otwarty do Rodziców na temat roli czytania dzieciom.
5. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich. Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów - uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na wakacje i ferie. Na gazetce zamieszczono hasła promujące czytelnictwo oraz zorganizowano wystawę nowo zakupionych książek. W wyniku pandemii uczniowie nie mieli możliwości korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej w tradycyjny sposób. Od listopada wypożyczenia możliwe były na życzenie indywidualne czytelników poprzez kontakt przez platformę Microsoft Teams.
6. Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w zakupach książek. Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Zakupiono książki z dużą czcionką, napisane prostym językiem. Uzupełniono księgozbiór o książki z audiobookami oraz dotyczące niepełnosprawności, poruszające problemy integracji, tolerancji i wyrozumiałości.
W czasie realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa przy wkładzie pracy uczniów i zaangażowaniu nauczycieli, poszczególne klasy zrealizowały szeroki wachlarz projektów edukacyjnych promujących nowo zakupione książki.
Z Janem Brzechwą na wesoło – klasa I
Dlaczego oczy kota świecą w nocy – klasa IIa
W mądrej głowie jest przysłowie – klasa IIb
Podróż z Nelą do Afryki – klasa III
Przygody Felka Parerasa – klasa IVa
Magiczne drzewo. Olbrzym – klasa IVb
Prezentacja o Nikoli Tesli – klasa V
Wywiad z Ewą Nowak – klasa VI
Gdyby ludzie nie kłamali… – klasa VIIa
Balladyna – klasa VIIb
Tę książkę Ci polecam – klasa VIIIa
Lubimy komiksy – klasa VIIIb
Program zintegrował różnorodne działania nauczyciela bibliotekarza, rodziców, dyrektora oraz nauczycieli wokół promocji czytelnictwa w szkole. Wzbogacił także aspekty współpracy z lokalną biblioteką. Poszerzenie księgozbioru nie tylko o lektury szkolne, ale także o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania książką. Nowości zakupione do biblioteki to bardzo atrakcyjne pozycje – bestsellery, książki poczytnych autorów. Ciekawie doposażony księgozbiór umożliwia uczniom prowadzenie rozmów na temat przeczytanych książek, dostarcza pozytywnych emocji, umożliwia uczestniczenie w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych. Udział w programie otworzył wiele możliwości do podejmowania nowych, ciekawych działań.