Zabawa i nauka „Język rosyjski da się lubić”
Nauczyciel stosował na lekcji różnorodne metody i formy pracy, by uatrakcyjnić proces lekcyjny. Często wykorzystywał nagrania wierszy i piosenek, bajki oraz fragmenty filmów. Proces lekcyjny został wzbogacony także o dodatkowe działania. W klasach IV – VI został przeprowadzony Festiwal Bajkowych Postaci „Wesoły Korowód” z konkursami, rankingiem bajek i bajkowych bohaterów, quizem, dyplomami i nagrodami. W drugim tygodniu czerwca, w związku z obchodzonym 6 czerwca – Dniem Języka Rosyjskiego zostały przeprowadzone konkursy Wiedzy o Rosji i kulturze rosyjskiej w dwóch kategoriach wiekowych: dla klas IV – VI oraz VII – VIII. W ramach innowacji przeprowadzonych zostało kilka zajęć metodą lekcji odwróconej. Dodatkowo także uczniowie klas starszych prowadzili zajęcia dla swoich kolegów w klasach młodszych. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, uzyskując pozytywne oceny, z zaangażowaniem przystępowali też do różnych, podejmowanych przez nauczyciela, zadań. Rozwijali swoje kompetencje językowe, wzbogacali czynny i bierny zasób słownictwa, zdobywali pozytywne oceny na sprawdzianach i dobre wyniki na egzaminach próbnych. Poszerzali zainteresowania i pasje, odkrywali zdolności językowe, a posiadane umiejętności mogli wykorzystać w komunikacji z przybyłymi do szkoły uczniami z Ukrainy. Uczniowie przekonali się, że język rosyjski może być skutecznym narzędziem komunikacji.
Innowacja pedagogiczna z języka rosyjskiego w Szkole Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Podstawa prawna:
art.1 pkt 18, art.44 ust.1 pkt 3, art.55 ust.1 pkt 4, art. 68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949)
„Język rosyjski da się lubić”
metodyczna
mgr Ewa Zagórowicz
Listopad 2021r. – czerwiec 2023r. (rok szkolny 2021/2022 i 2022/2023)
Uczniowie klas IV – VIII
Znajomość języków obcych jest w dzisiejszym świecie niezwykle istotna, daje większe możliwości szukania interesujących informacji, poznawania ciekawych ludzi i poszerzania swojej wiedzy. Stąd bardzo ważne jest zachęcanie uczniów i stwarzanie im możliwości do aktywnego rozwijania kompetencji językowych.
Dzieci i młodzież w szkole podstawowej doskonale wiedzą, jak ważna jest nauka języków obcych. Pierwszym i niekwestionowanie najważniejszym językiem obcym nowożytnym jest oczywiście język angielski. Uczniowie uczą się go już od przedszkola, kontynuują w klasach starszych, wszyscy, jak do tej pory, zdają na egzaminie ósmoklasisty i będą kontynuować jego naukę w szkole średniej. Ten język otacza nas w życiu w różnych swoich przejawach, począwszy od gastronomii, na technologii informatyczno – komputerowej skończywszy. Drugi język obcy w szkole jest traktowany przez uczniów trochę jak przykry obowiązek. Niezdawany na egzaminie, powoduje mniejsze zainteresowanie i brak motywacji do nauki. Chcąc nauczyć uczniów języka rosyjskiego, trzeba nie lada wysiłku, by zachęcić do wzbudzenia zainteresowania tym przedmiotem. Niechęć i brak motywacji do nauki pojawiły się dodatkowo po okresie nauczania zdalnego w ubiegłym roku szkolnym. Powrót do nauki stacjonarnej dla większości uczniów nie był łatwy. Pogłębił się brak motywacji do nauki, uczniowie trudno wchodzą w rytm i system nauki stacjonarnej, który w każdym momencie znowu może zostać zakłócony nauką online. W związku z taką sytuacją zachodzi konieczność wykorzystania innych, ciekawszych metod i form nauczania, by proces nauczania stał się atrakcyjniejszy, a w związku z tym, by móc zrealizować cele z podstawy programowej. Wykorzystanie innowacyjnych metod pracy pojawi się nie tylko w klasach starszych, gdyż zamierzam je wykorzystywać również w klasach IV i V, by zainteresowanie językiem procentowało w latach późniejszych. Wprowadzenie innowacji metodycznej „Język rosyjski da się lubić” podyktowane jest chęcią stworzenia uczniom możliwości korzystania z aktywnych i nowoczesnych sposobów uczenia się. Mam nadzieję, że doprowadzi to wzrostu motywacji do dalszej edukacji, przyczyni się do rozwoju kreatywności i pomoże przełamać bariery językowe.
W trakcie prowadzonych zajęć uczniowie będą rozwijali zintegrowane umiejętności językowe, takie jak: znajomość środków i funkcji językowych, odbioru tekstów pisanych, słuchanych oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych. Na lekcjach będę wykorzystywała źródła autentyczne (np. oryginalne nagrania, fragmenty filmów, bajki, zagadki, piosenki, materiały z bezpiecznych stron WWW, tablicę interaktywną). Dodatkowo zastosowanie metody lekcji odwróconej sprawi, że uczniowie będą współodpowiedzialni za proces uczenia się. Łatwy dostęp do materiałów audio i wideo umieszczonych na platformie Teams pozwoli na aktywne rozwijanie kompetencji językowych.
Uczeń:
Innowacja pt. „Język rosyjski da się lubić” będzie realizowana przez uczniów klas IV - VIII w latach szkolnym 2021/2022 i 2022/2023 podczas zajęć języka rosyjskiego i będzie bazowała na dopuszczonych w szkole programach nauczania języka rosyjskiego:
Innowacyjne będą metody nauczania. Obok tradycyjnych metod zaplanowane jest stosowanie metody lekcji odwróconej. Oprócz tego uczniowie będą mieli dostęp do bazy audio i wideo materiałów, zamieszczanych na platformie Teams.
Metody realizacji celów innowacji:
Tematyka lekcji prowadzonych w ramach innowacji „Język rosyjski da się lubić” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klas IV-VIII i obejmować będzie: rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, znajomość środków i funkcji językowych, przetwarzanie wypowiedzi i ich redagowanie. Tematyka zajęć ma charakter otwarty, a nauczyciel może planować i modyfikować ją w zależności od potrzeb i możliwości swoich uczniów.
Uczniowie na lekcjach (w wymiarze - 2 godziny tygodniowo) w ramach innowacji pedagogicznej „Język rosyjski da się lubić” pracować będą z podręcznikami:
Oprócz tego w trakcie realizacji niniejszej innowacji na lekcjach będę wykorzystywała:
Proces lekcyjny zostanie wzbogacony dodatkowymi działaniami:
Tematyka lekcji prowadzonych w ramach innowacji „Język rosyjski da się lubić” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klas IV-VIII i obejmować będzie: rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, znajomość środków i funkcji językowych, przetwarzanie wypowiedzi i ich redagowanie. Zarówno tematyka zajęć, jak i lista zaplanowanych działań mają charakter otwarty, mogą ulec modyfikacji w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów. Zmianie mogą ulec także terminy działań ze względu na sytuację pandemiczną.
7)Spodziewane efekty:
Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu kształcenia i uczenia się w zakresie języka rosyjskiego, rozbudzenie motywacji do nauki oraz przezwyciężenie blokady w posługiwaniu się językiem obcym.
Ewaluacja innowacji będzie realizowana pod koniec każdego roku szkolnego, a narzędziem ewaluacji będą rozmowy z uczniami, analiza ocen bieżących i końcowych uczniów, ankieta skierowana do uczniów. Ponadto, na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy, zaangażowania i postępów uczniów podczas zajęć oraz zbierane będą informacje o pozytywnych efektach wychowawczych. Pod koniec roku szkolnego po analizie ankiet oraz wszystkich informacji z rozmów i obserwacji zostanie napisane sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej „Język rosyjski da się lubić”. Sprawozdanie to zostanie przedstawione na radzie pedagogicznej.