Udzielamy pierwszej pomocy
Uczniowie nabywali umiejętności udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym. Najpierw wysłuchali informacji teoretycznych. Ratownik omawiał sytuacje, w których szybka pomoc jest konieczna. Są to m.in. omdlenia, zasłabnięcia. Następnie odbywały się zajęcia praktyczne. Dh. Aleksander Rześny pokazywał w jakiej pozycji należy ułożyć poszkodowanego- jest to pozycja boczna ustalona. Objaśniał czynności, które trzeba wykonać przed przystąpieniem do sztucznego oddychania. Bardzo ważnym elementem jest prawidłowe wykonanie resuscytacji. Druga część zajęć była poświęcona działaniom praktycznym. Młodzież ćwiczyła sztuczne oddychanie na fantomie, a później na sobie. Zdobyte wiadomości i umiejętności uczniowie wykorzystywali w konkretnej „symulowanej” sytuacji.
Zbiórka dla Domu Dziecka w Strobowie
Młodzież klas: V a i VI b razem z nauczycielkami: mgr Teresą Gajek i mgr Beatą Rześną zbierała dary dla Domu Dziecka w Strobowie. Darczyńcami byli: uczniowie ,rodzice, grono pedagogiczne Szkoły Podstawowej w Kocierzewie Południowym. Przynoszono przeważnie artykuły chemiczne oraz słodycze. Wszyscy chętnie dostarczali: proszki do prania, szampony, mydełka, żele pod prysznic oraz inne środki czystości. Zebrane dary zostały przekazane 29.01.2019r., na ręce pracowników Domu Dziecka w Strobowie. Dla uczniów była to niezwykła lekcja, która uczy wrażliwości na krzywdę ludzką oraz tego, że drugiego człowieka należy dostrzegać i nie można go zostawić bez pomocy.
Pomoc w mojej wyobraźni
Dzisiaj, na zajęciach z innowacji, uczniowie wcielili się w artystów- malarzy. Temat brzmiał: „Jak wyobrażam sobie pomoc drugiemu człowiekowi”? Podzielili się na grupy i rozpoczęli pracę. Najpierw przeprowadzili burzę mózgów na temat różnych form pomocy, później wybrali najlepszy pomysł i przystąpili do pracy. Na kartonach rysunkowych zostały przedstawione, w formie plakatu, najskuteczniejsze sposoby pomocy potrzebującym. Praca przebiegała sprawnie, uczniowie doskonalili umiejętność współpracy w grupie, podejmowania i odpowiedzialności za podjęte decyzje. Powstały niezwykle artystyczne plakaty.
Odwiedzamy straż pożarną
Uczniowie klas: Va i VIb wraz z opiekunkami: mgr Teresą Gajek i mgr Beatą Rześną, mgr Urszulą Bogucką w dniach: 9.11.2018r i 16.11.2018r. gościli w Państwowej Straży Pożarnej w Łowiczu. Wzięli udział w zajęciach edukacyjnych „Ognik”, prowadzonych przez zawodowych strażaków.
Uczestnicy zapoznali się z zawodem strażaka, uczyli się obsługiwać gaśnice, poznawali znaki ewakuacyjne i p-poż.
Ćwiczyli w jaki sposób poprawnie zgłosić pożar lub inne zdarzenie, aby dostarczyć niezbędnych informacji przyjmującemu zgłoszenie. Obejrzeli stanowisko dowodzenia, ćwiczyli umiejętność ewakuacji z zadymionych pomieszczeń. uczyli się obsługi defibrylatora i ćwiczyli udzielanie pierwszej pomocy na fantomie. Poznali wyposażenie wozu bojowego.
Była to niezwykła wizyta, która dostarczyła uczniom cennych wiadomości i umiejętności, które mogą uratować komuś życie.
Pomagamy rannym!!!
Nadszedł czas, aby wiadomości teoretyczne wykorzystać w praktyce. Znów odwiedzili nas ratownicy ZHP dh. Aleksander Rześny i dh. Katarzyna Szabłowska. Na dzisiejsze zajęcia uczniowie przynieśli misie i jeśli ktoś miał, to również bandaże. Część bandaży przygotowały opiekunki innowacji.
Na początku zajęć dh. Aleksander Rześny omówił wyposażenie apteczki. Następnie przystąpiono do działań praktycznych. Ponieważ misie lubią samotne wędrówki, nabawiły się różnych ran. Zadaniem uczniów było umiejętne zabandażowanie skaleczonych części, misiowych ciał. Młodzież wykazała się niezwykłą umiejętnością ratowniczą w kwestii opatrywania urazów.
Następnie przystąpiono do ćwiczeń na sobie. Uczniowie bandażowali urazy powstałe w różnych miejscach: kończyny górne, dolne, głowa. Była, to nie tylko nauka, ale również świetna zabawa.
Zajęcia z innowacji pedagogicznej rozpoczęte!
W roku szkolnym 2018/2019 w klasach: Va i VIb jest realizowana innowacja pedagogiczna związana z pomocą innemu człowiekowi, której celem jest uwrażliwienie na krzywdę oraz przygotowanie uczniów do udzielania pomocy potrzebującym.
Elementy innowacji są realizowane podczas zajęć lekcyjnych oraz jako zajęcia dodatkowe, aby wzbogacić formy działalności dydaktyczno - wychowawczej, uatrakcyjnić lekcje, pobudzić do aktywności i kreatywności uczniów.
Autorkami są: mgr Teresa Gajek i mgr Beata Rześna.
Z innowacją zostali zapoznani uczniowie oraz ich rodzice. Propozycja pracy metodami aktywnymi została przyjęta entuzjastycznie przez uczniów oraz ich rodziców.
Poza spotkaniem organizacyjnym, we wrześniu, odbyły się zajęcia przeprowadzone przez ratowników ZHP: dh. Aleksandra Rześnego i dh. Katarzynę Szabłowską.
Ratownicy przekazali młodzieży niezbędne informacje na temat udzielania pomocy poszkodowanym. Na następnych zajęciach wiedza zostanie wykorzystana w praktyce.
Innowacja pedagogiczna „Pomagać, to obowiązek czy satysfakcja”?
Metryczka:
szkoła: Szkoła Podstawowa w Kocierzewie Południowym
adresaci: uczniowie klasy VI b i Va
autorzy innowacji: mgr Beata Rześna, mgr Teresa Gajek
realizatorzy innowacji: mgr Beata Rześna, mgr Teresa Gajek
termin realizacji : rok szkolny 2018/2019
zajęcia będą prowadzone w ramach lekcji języka polskiego w kl. Va i VI b, g.z.w, oraz jako zajęcia dodatkowe po 1 godz. tygodniowo w kl. V a i VI b
Wstęp:
Każdy w swoim życiu doświadczył urazu, przemocy, niepowodzenia, krzywdy. Były to sytuacje, które pozostawiały uraz w psychice młodego człowieka, ale bardzo często dzięki zaangażowaniu osób posiadającej umiejętności i wiadomości na temat różnych form pomocy, można złagodzić skutki zdarzenia. Celem innowacji jest uwrażliwienie na krzywdę oraz przygotowanie uczniów do udzielania szeroko pojętej pomocy, w oparciu o prowadzone przez cały rok zajęcia. Elementy innowacji będą realizowane podczas zajęć lekcyjnych oraz jako zajęcia dodatkowe, aby wzbogacić formy działalności dydaktyczno- wychowawczej, uatrakcyjnić zajęcia, pobudzić do aktywności i kreatywności uczniów mające na celu poprawę jakości pracy szkoły oraz promocję placówki w środowisku lokalnym. Będą one miały charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny. Nauczyciele nawiążą współpracę z Harcerskim Klubem Ratowniczym, policją oraz strażą pożarną w Łowiczu, domem dziecka, organizacjami zajmującymi się pomocą humanitarną, GOPS-em, mgr Urszulą Bogucka – nauczycielem- specjalistą d.s bhp, rodzicami. Harcerze, policjanci i strażacy przeprowadzą praktyczne zajęcia z dziećmi, które dotyczyć będą udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu. Nauczyciele zaś przygotują pogadanki teoretyczne z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i innych metod aktywizujących dzieci, a także elementy innowacji będą realizować na zajęciach lekcyjnych. Podczas zajęć korzystać będziemy z fantoma, środków opatrunkowych i innych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Planowane są wycieczki do siedziby Straży Pożarnej, Policji Nabyte umiejętności uczniowie zaprezentują społeczności szkolnej, rodzicom, władzom gminy podczas: konkursów, klasowych spotkań, scenek sytuacyjnych, artykułów w gazetce szkolnej, zostaną wykonane broszurki, gazetka ścienna, informacje z realizacji zadań będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły.
CELE GŁÓWNE:
1. Poszerzenie wśród uczniów wiedzy o różnorodnych zagrożeniach i ich skutkach,
2. Umiejętność prawidłowego udzielania pierwszej pomocy
3. Uwrażliwienie na zło, krzywdę oraz umiejętność udzielenia pomocy w różnych sytuacjach życiowych
4. Kształcenie umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych
5. Umiejętność współdziałania w grupie, szybkie podejmowanie decyzji,
6. Umiejętne wykorzystywanie w praktyce wiedzy zdobytej na różnych przedmiotach i sytuacjach życiowych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
METODY PRACY
FORMY PRACY
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Instytucje związane z ratowaniem życia, telefony alarmowe, podstawowe słownictwo, np. ratownik, poszkodowany, łańcuch przeżycia.
2. Korzystanie z telefonów alarmowych, prowadzenie rozmowy z dyspozytorem – zajęcia praktyczne
3. Działalność wolontariacka – spotkanie z wolontariuszami
4. Układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji, oddechy ratownicze, udrażnianie dróg oddechowych, miejsce ucisku.
5. Ćwiczenia praktyczne z fantomem.
6. Dorosły a dziecko- autorytet czy idol
7. Różne formy przemocy i jak sobie z nimi radzić?
8. Ciekawe pomysły na spędzanie wolnego czasu
9. Spotkanie z policjantem – jak zachować się, gdy jesteśmy świadkami wypadku?
10. Rany małe i duże – sposoby opatrywania.
11. Ćwiczenia praktyczne – bandażujemy siebie i kolegów.
12. Krwotoki z nosa, udławienia – jak im zapobiegać i radzić sobie gdy się wydarzą.
13. Pomagamy jak Syzyf
14. Ogień i oparzenia – spotkanie ze strażakiem.
15. Walka dobra ze złem „Opowieści z Narnii”
16. Co już wiemy i co umiemy – prezentacja nabytych umiejętności.
KONKURSY:
POMOCE DYDAKTYCZNE:
EWALUACJA:
Podsumowanie
W czasie zajęć uczniowie zdobędą nową wiedzę i umiejętności z zakresu niesienia pomocy. Poszerzą i zweryfikują już posiadane wiadomości. Dowiedzą się jakie niebezpieczeństwa mogą spotkać ich w życiu codziennym i jak należy wówczas reagować. Uczestnicy zajęć będą oglądać filmy instruktażowe, grać w gry edukacyjne, ćwiczyć na fantomie resuscytację krążeniowo – oddechową. Będą „na sobie” ćwiczyć zakładanie prostych opatrunków, właściwe ułożenie poszkodowanego po omdleniu bądź wypadku.
Podczas innowacji będą realizowane zadania wolontariatu.
Na zakończenie zajęć zostanie przeprowadzony test sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Ponadto uczniowie wraz z rodzicami wezmą udział w scenkach ukazujących różne wypadki. Rodzice będą poszkodowanymi, zaś uczniowie udzielą im pierwszej pomocy. Wyłonimy najlepszy zespół ratowniczy, który otrzyma nagrodę rzeczową.
Wszyscy uczestnicy innowacji otrzymają koszulki z nadrukiem: „POMAGAMY”
W pracy zostały wykorzystane teksty literacie zawarte w podręcznikach do języka polskiego w kl. Va i kl. VI b oraz problematyka lektur szkolnych.